چه چیز باعث میشود یک گرافیست بزرگ شویم؟ آیا فرمول مخفی وجود دارد؟ مراحل تبدیل شدن به یک طراح بی نظیر چیست؟ متاسفانه حامل خبر بدی برای شما هستم؛ چراکه چنین فرمولی وجود ندارد. با این حال با مطالعه و تحقیق در مورد طراحان موفق، من خصوصیات مشترکی میان تمام آنها یافتم. کار در یک آژانس تبلیغاتی خلاق به من ثابت کرد که هشت ویژگی مشترک میان طراحان بزرگ گرافیک وجود دارد.
همیشه یاد بگیرید
آیا کسی دوست دارد به او گفته شود چگونه کاری که قبلا از طریق آموزشهای آکادمیک یاد گرفته را به نحو دیگری انجام دهد؟ معمولا وقتی به ما مسیر دیگری به غیر از مسیر خودمان پیشنهاد داده میشود، خونسردی خود را از دست میدهیم.
ولی در واقع ممکن است حق با آنها باشد! چه میشود اگر یک ترفند فتوشاپ موجب شود سه ساعت در زمان تولید یک اثر صرفه جویی شود.
بسیاری از گرافیست های بزرگ با فروتنی آغاز به کار نمودند. آنها همیشه در حال یادگیری هستند، مسایل جدید را امتحان میکنند و دایما در حال نت برداری هستند. آنها به این دلیل رشد نمودند که به عقاید افراد پیرامون خود بها میدهند یعنی گوش دادن.
چیزی که در این افراد کمتر دیده میشود نگاه متکبرانه و غرور است و تعلیم پذیر بودن همیشگی یکی از دلایل پیشرفت آنها بوده است.
همیشه یک گرافیست نقد پذیرباشید
وقتی در کالج بودم، باید مانند بسیاری از دانشجویان هنر با نقد مواجه میشدم. استاد ما را به چند گروه تقسیم میکرد تا در کنار هم، به شهر برویم و درمورد آثار گرافیکی و درست و اشتباه بودن هر کدام از آنها با هم به بحث بپردازیم. سپس برای ما این فرصت را فراهم مینمود تا آثار یکدیگر را نقد کنیم. میدانید چه اتفاقی میافتاد؟ سکوت.
بله منظور من آن سکوت مرگبار است. هیچ کس نمیخواست که هیچ گونه انتقادی را مطرح کند. من تنها فردی بودم که سنگدلانه حاظر به انتقاد کردن میشدم؛ چرا که در دنیا نقد به آثار بسیار است و هیچ اثری از این امر مستثنی نیست.
دایما الهام بگیرید
روز خود را چگونه آغاز میکنید؟ همه ما منبع الهام خود را داریم. یکی از کارهایی که من به محض رسیدن سرکار انجام میدهم، سر زدن به سه تا پنج وب سایت پر از طراحیهای الهام بخش است. به ندرت طراح با استعدادی را یافتم که این عادت کاری را نداشته باشد.
شما باید در معرض آنچه که در جهان طراحی میگذرد قرار بگیرید. من به طور مداوم آنچه که در جهان طراحی امروز میگذرد را دنبال میکنم.
بنابراین شیوههای حرفه ای طراحی روز دنیا در آثار من منعکس میشود.همچنین میتوانم روند طراحی روز دنیا را مورد بررسی قرار دهم که به کجا میرود. ثابت شده که نگه داشتن یک آرشیو بزرگ طراحی الهام بخش بسیار در روند طراحی میتواند مفید باشد.
زمان شروع یک پروژه میتوانم سری به طراحیهای الهام بخشی که قبلا ذخیره کرده ام بزنم تا برای شروع فرآیند بوجود آوردن یک اثر خلاق به من کمک کند.
اگر می خواهید گرافیست خوبی شوید خود را تحت فشار قرار دهید
از هر طراح موفقی که بپرسید، او به شما میگوید که همیشه به دنبال یادگیری و اکتشاف ترفندهای جدید طراحی بوده است. میدانم که این امر دشوار است. با این حال چگونه یک گرافیست میتواند رشد کند، زمانی که خود را هرگز تحت شرایطی بالاتر از محدودیت خود قرار نداده باشد؟
تقریبا هر روز من با یک مشکل طراحی مواجه هستم و با خودم فکر میکنم “آنچه که قرار است من در جهان انجام دهم، هیچ گاه در مدرسه نیاموخته ام”
ترس میتواند بهترینها را از ما بگیرد، میتواند ما را فلج کند، خود را خارج از منطقه راحتی قرار دهید، یاد بگیرید و امتحان کنید.
در عصر جدید یادگیری ترفندها و نکات جدید بسیار آسان است. دانش گسترده جهان خارج را یاد بگیرید و از مزیتهای آن بهره ببرید. به همکاران اطرافتان گوش فرا دهید و اجازه ندهید ترس شما را از خلق یک اثر شگفت انگیز وادارد.
مانند یک آفتاب پرست رفتار کنید
مدیر هنری من همیشه میگفت که مانند یک آفتاب پرست بودن، یکی از مهم ترین ویژگیهای یک گرافیست خوب است. حق با او بود. اشتباه برداشت نکنید، داشتن سبک و استعداد شخصی بسیار مهم است و احتمالا آنچه امروزه باعث موفقیت شما میشود سبک کاری شماست.
با این حال به عنوان یک طراح، در درجه اول باید به آنچه که برای مشتری شما بهترین است بیاندیشید. ما نیاز داریم که عادات و گرایشهای طراحی خود را مهار کنیم تا بهترین اثر را از لحاظ بصری برای مشتری خلق کنیم. نکته این است که نباید در یک سبک کلی گیر کرد. انعطاف پذیر باشید و زیبایی شناسی آثار خود را گسترش دهید.
گروهی طراحی کنید
همکاری و همفکری با دیگران بسیار اهمیت دارد. شاید به نظر کودکانه باشد یا دوران پیش دبستانی را برای شما یادآور شود، اما این شیوه کاملا صحیح است. همکاری یکی از خصوصیاتی است که من در بسیاری از طراحان موفق مشاهده کرده ام.
بودن مانند یک بازیکن در یک تیم تبلیغاتی هم به نفع شماست و هم مشتری شما. اوقاتی که من مجبور به کار با یک گروه بوده ام همه امور بسیار راحت تر پیش برده شده است. البته در شرایطی که من انعطاف پذیر بوده ام و با سایر افراد حرفه ای اطراف خود مشارکت نموده ام.
با رعایت مسایل اخلاقی طراحی کنید
بسیاری از گرافیست ها به دلیل راحتی کار، دست به سرقت آثار دیگران میزنند. نه تنها این کار به نوعی تنبلی است، بلکه از لحاظ اخلاقی بسیار ناشایست است. هیچ بهانه ای برای سرقت آثار دیگر طراحان و مدعی شدن به عنوان اثر خود موجه نیست.
هر طراح موفقی، خوش نامیخود را با کار صادقانه و مشروع به دست آورده است.
من زمان زیادی را صرف یک پروژه طراحی میکنم و از اینکه متوجه شوم اثر من به سرقت رفته و یا برای موضوع دیگری به کار رفته بیزارم. یک طراح خوب میاندیشد و بر اساس زمان بندی مشخص شده تصمیم به ایجاد یک اثر میگیرد.
بدون سفارش کار کنید
اگر شما از هر فرد خلاقی بپرسید، او به شما میگوید که خلاقیت او هرگز متوقف نمیشود. اکثر گرافیست های بزرگی که من ملاقات کرده ام به من گفته اند که همیشه در کنار انجام پروژههای خود به کارهای آزاد میپردازند. این عادت به طراح این اجازه را میدهد تا خارج از محدودیتها و آزادانه اثری واقعی و زیبا بیافریند.
میکی برتون یکی از طراحان معروف در زمینه کاری ما، به دلیل سبک تصویرسازی اش مشهور است اما تعداد کمیاز مردم میدانند که شروع کار او با تجربیاتی بوده که او به همراه معشوقه اش در زمینه چاپ سیلک اسکرین و حکاکیهایش به دست آورده است.
کار کردن آزاد به طراح این اجازه را میدهد که آزادانه تجربه کند و اثری بیافریند که واقعا اثر خود اوست. همچنین به شما اجازه میدهد تا آزمون و خطا کنید و در زمان اجرای یک پروژه بهترین را برای یک مشتری انجام دهید.